Sabtu, 8 September 2012

RM5 POLIMER SIRI KE 11 LAST PREFIX : EK ATAU ..???

Assalamualaikum.  Wang kertas siri terbaru telah pun dikeluarkan.  Siri sebelum nni pun aku masih tak terkumpul lagi.  Takpela..aku pun baru je menceburkan diri dalam bidang ni.  Ilmu pun kurang lagi..masih belajar..tengok tengok buku, blog rakan, website dan apa sahaja yang berkenaan ilmu numismatik ni.  Skang ni, aku tengah berusaha untuk mancari maklumat berkenaan prefix akhir bagi wang kertas siri ke 11.  Salah satunya ialah RM5.  Diramalkan dulu prefix RM5 polimer siri 11 yang bermula dengan prefix CA akan berakhir dengan EG.  Oklah tu..hati pun dah gembira sebab dah ada dalam koleksi aku prefix EG.  Radar lagi tuh.  Tapi lepas tuh ada pulah EH.  

Tapi merujuk kepada blog SIMPANKEMAS.  Prefix EG juga adalah last prefix bagi cetakan NPA Australia.  Prefix EH pulak adalah prefix pertama cetakan Oberthur Technologies (formerly known as Francois Charles Oberthur / FCO). Ha, kira value jugakla EG ni.  Last prefix berikutnya masih lagi tak diketahui.  Ramalan mungkin EK. Kalau betul ok la sebabnya aku pun dah ada RM5 prefix EK.


EK0548217
UNC

Based on ramalan EK sebagi last prefix, maka harga RM5 EK pun melonjak naik.  Macam yang aku terperasan di ebay RM 5 1000 keping running number dijual dengan harga RM9999.  Pergh..gila mahal.  

PRINT SCREEN DARI EBAY

Kalau betul lah EK sebagai last prefix, berjayalah aku memilikinya. Satu pun takpelah..asalkan ada untuk kenang kenangan.  Sekian 

4 ulasan:

  1. salam...just nak bitau...saya pun pengumpul sampul duit raya...

    http://h-n-i.blogspot.com/2012/09/punya-minat-yang-sama.html

    ni saya punya email...

    comot81@gmail.com
    boleh kita tukar2...

    BalasPadam
  2. bro.. last prefix EM.. 2 yang latest.. maybe tak de kuar lg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aa...last prefix EM..persoalan tu dah terjawab,,tapi masih tak dapat lagi EM ni...ada sekeping?

      Padam